zo 05 feb

Sint-Niklaas

Wieske Van Tereken

Het verhaal van Wies is het levensverhaal van een eenvoudige arbeidersvrouw geboren in 1896 op Tereken, een volkswijk in Sint-Niklaas: … ‘waar in die tijd iedereen zwart van miserie en grauw van de honger was'. Ze werkte aks 12 jarige in de fabrieken van Tinchant tussen de sigarenpinnen.

Registratie is afgesloten
Andere evenementen bekijken
Wieske Van Tereken

Tijd en locatie

05 feb 2023, 11:30 – 12:30

Sint-Niklaas, Regentiestraat 29, 9100 Sint-Niklaas, België

Over het evenement

In het unieke kader van het Reynaertsalon, 1ste verdiep van het Pijp- en Tabaksmuseum, brengt Marcella Piessens het levensverhaal van Wies. Een eenvoudige arbeidersvrouw geboren in 1896 op Tereken, een volkswijk in Sint-Niklaas: … ‘waar in die tijd iedereen zwart van miserie en grauw van de honger was'. Ze werkte aks 12 jarige in de fabrieken van Tinchant tussen de sigarenpinnen. Kamiel is haar eerste vrijer en al heel vlug moesten ze trouwen ‘met de stillen trommel want ze is azo ….’ Meer verklappen we niet. Ze vertelt niet alleen ‘haar’ verhaal, maar tevens het verhaal van duizenden vrouwen in Vlaanderen en ver daarbuiten in die woelige jaren tussen de twee wereldoorlogen. Ernst en vooral humor vormen een boeiend geheel.  In het dialect verteld krijgt het verhaal een meerwaarde.

• reservatie

Via deze weg reserveert uw een zitplaats in het Reynaertsalon van het Pijp & Tabaksmuseum. Let op: de activiteit is niet gratis, u betaald ter plaatste de toegangsprijs van 5 euro per persoon.

€ 0,00
    Verkoop geëindigd op